Bilder/rapporter från verksamheten

(Inläggen visas i tidsordning med det senaste överst)

26 oktober 2018– Andreas och Ussi Hedenskog underhåller

Den 26 oktober gästades Svanen av Andreas och Ussi Hedenskog som underhöll med sång och musik från främst dansbandsgenrenen. Drygt 60 besökare njöt av musiken som framfördes och som också fungerade som allsång.

Andreas Hedenskog är känd från Vadstenas kända dansband Casanovas , där han var sångare i bandet som haft flera av sina ”låtar” på svensktoppen. Casanovas vann även Svenska Dansbandsmästerskapen 1998 då Andreas var deras sångare.

0A och U spelar

Publik 2

Publik 1

Anderas och Unni

15 oktober 2018– Medlemsmöte

Måndagen den 15 oktober hölls ett medlemsmöte på Svanen vars entré fått en vacker och välkomnande utsmyckning  med höstblommor i tunnor genom Maj Bäckströms försorg.
25 medlemmar hade slutit upp till medlemsmötet som öppnades av föreningens ordföranden Lars Nyström. Kassören Peter Jern redogjorde därefter för ekonomin som är i god balans för föreningen.
Maj Bäckström och Birgitta Ilar berättade sedan om verksamheten. Bingoträffarna har haft  något vikande deltagande de senaste gångerna men underhållningsdagarna samlar sin trogna skara. På fråga om det inte är svårt att hitta underhållare till rimligt pris, berättade Birgitta att det finns en ”central” i Linköping som ger upplysning om musiker och sångare.
Föreningens lättgymnastik samlar också en trogen deltagarskara liksom Hälsocenters utbud. Leif Holm berättade att samarbetet med Folkuniversitet gör att den som vill ordna studiecirklar på Svanen kontaktar honom. Det finns pengar att hämta för cirkelverksamhet. Folkuniversitetet ger bidrag till föreningen på 250 kr per underhållningstillfälle.
Beträffande frivilliggruppen önskar Monica Karlsson att några fler ansluter.
Det är litet tajt med schemat just nu.

Beträffande kommande verksamhet så kommer Birgitta och Maj med flera, att uppvakta på äldreboendet till jul och senare även i påsk med sång, spel och gåvor.

Birgitta Ilar föreslår att vi vid kommande årsmöte visar och redogör för hemsidans funktioner.
Tomas Lundqvist berättar att nu har källarförrådet tömts på gamla och halvtrasiga inventarier.
Lars Nyström avslutar därefter mötet och sedan följde den trevliga och gemytliga kaffestunden.
Bild och text: Tomas Lundqvist

21 september 2018– Underhållarna Lasse och Göran besöker Svanen

Fredagen den 21 september kom gårdsmusikanterna Lasse och Göran från Linköping till Svanen och underhöll med sång och musik på gitarr och dragspel.

Rekordmånga kom och lyssnade och fick vara med om en mycket trevlig eftermiddag där också kaffe (naturligtvis) och ett fint lotteri ingick.

31 augusti 2018– Bengt Åkerfors underhåller på Svanen

Fredagen den 31 augusti startade underhållningen på Svanen igen. Bengt Åkerfors, från Motala, var första musiker och roade ett 65 tal gäster. Bengt spelade både gitarr, klarinett och saxofon med en blandning av låtar från Dan Andersson till Frank Sinatra och Elvis. En mycket uppskattad underhållning. Som vanligt bjöd Svanen på kaffe med dopp.

25 maj – Underhållning av Krister och Bosse

Den 25:e maj fick vi på Svanen besök av Krister och Bosse. Dessa två musiker kommer från Kärnskogen norr om Tjällmo och öster om Mariedamm.

Det blev en mycket trevlig eftermiddagsunderhållning med musikinslag från området ( bl.a Jeremia i Tröstlösa och Mats Pålsson) och även Dan Andersson och Evert Taube med flera. Vi var 60 åhörare som njöt av ”grabbarnas” framträdande.

Text o foto: Lasse Nyström

27 april – Underhållning av lokala förmågor

Fredagen den 27 april var det sedvanlig underhållning. På grund av ett missförstånd från den bokade underhållaren så uteblev han. En lätt kaotisk situation uppstod hos Birgitta och Maj men efter en del telefonsamtal ordnades det med allsång. Weine spelade dragspel och Barbro, Maj och John ledde allsången. Eftermiddagen blev trots allt lyckad med en hel del skratt. Tur att det finns lokala förmågor som ställer upp.

19 mars – Årsmöte

Inför 30 medlemmar hölls årsmötet på Svanen.

Anders Åhammar ledde mötet, en tradition sedan flera år, och Lars Nyström omvaldes som ordförande. I övrigt omvaldes de styrelseledamöter vars mandattid gått ut med undantag av att Weine Karlsson avsagt sig styrelseuppdraget. I hans ställe invaldes Barbro Ekberg som suppleant.

Revisor Lennart Eidersjö berömde styrelsen som har ordning och reda på verksamheten och ekonomin. Av kommunen får vi bidrag som täcker

lokalkostnaderna. Därutöver ger verksamheten ett litet överskott varje år.

De frivilliga som gör det möjligt att hålla verksamheten igång, fick också mycket beröm av årsmötet för sina insatser. Mera information finns i årsmötesprotokoll (hittar du här), verksamhetsberättelse (hittar du här) och verksamhetsplan (hittar du här).

Vid kaffet följde diskussioner och samtal mötesmedlemmarna emellan.
Bilder och text: Thomas Lundqvist

16 mars – Hasse och Stefan gästar Svanen

Den 16 mars gästades Svanen av Hasse och Stefan, från Linköping. De 75 gästerna bjöds på  blandade låtar, allt från Elvis till Taube. Pianisten Stefan berättade även en del om låtarna som Hasse sjöng med en härlig inlevelse. Även en hel del roliga historier fick vi höra. Som vanligt lotteri och kaffeservering.

Bilder och text: Birgitta Ilar 030

23 februari – Lill-Folkes underhåller

Den 23 feb. underhöll Lill-Folkes med sång och dragspelsmusik varvat med många roliga historier. Som vanligt ett lotteri med många vinster. De ca 70 besökarna bjöds på kaffe, bulle och kaka.

19 januari – Per Toftgård underhåller

Fredagen den 19 januari var Per Toftgård gäst och underhöll med välkända visor och ballader. Som vanligt var tillställningen välbesökt, med ett 70 tal personer. Det bjöds ett fint lotteri och sedvanligt bjöd Svanen på kaffe.

Bilder och text: Birgitta Ilar 113

18-19 december – Tomtarna delar ut paket

Maj och Birgitta fortsatte med sin tradition även i år. 45 tomtar inslagna som julklappar delades ut till de boende på Husbygården och Trygghetsboendet den 18 och 19 december. I samband med att klapparna delades ut så sjöng Barbro, Anita, Gullmar och John, ackompanjerade av Margareta, julsånger för de boende. Det var mycket uppskattat av både boende och personal.

15 december – Årets sista underhållning

Fredag den 15 december hade vi åter underhållning på Svanen. Det var Borensbergs kända kör ” Sega Gubbar” som besökte oss. C:a 90 personer  lyssnade till kören som sjöng många visor kopplade till julen.

Detta var årets sista underhållning, men i januari drar vi igång igen.
Bild o text Lasse Nyström

IMG_0555 IMG_0554 IMG_0553

13 december – Luciabingo.

Den 13 december var det årets sista bingospel på svanen. Som vanligt var det en trevlig tillställning och inte blev det sämre när spelet avbröts av ett annorlunda Lucia besök. Svanens ordförande, Lasse Nyström, utklädd till Lucia, och Leif Holm som tomte bjöd på sig själva och en stunds trevlig underhållning som framkallade många glada skratt.

7 december – Julfest för frivilliggruppen

Varje terminsslut har vi fest för oss i frivilliggruppen. Inför julen blir det också extra festligt med snö, ljus och inte minst julmusik som spelades i bakgrunden hela kvällen.

I år samlades vi som vanligt i Svanen.  Birgitta hälsade välkommen med glöggbricka och sedan samlades vi runt bordet i Tranan med jultallrik. Maj berättade vad som skulle ske under kvällen.

Efter den goda jultallriken var det dags med en tipspromenad runt i matsalen. Kluriga frågor av Birgitta och Maj rörande musik och artister.

Så blev det kaffe och kaka och tillfälle berätta historier både fiktiva och från våra egna erfarenheter. Många glada skratt fyllde rummet  tills det så småningom blev dags att avrunda kvällen.

Vi som deltog vill härmed tacka Birgitta och Maj för den trevliga festkvällen.
Text och foto: Thomas Lundqvist